Standardy Ochrony Małoletnich

 

                                        Standardy Ochrony Małoletnich

                                                                podstawowe  procedury postępowania w

                                                                   HIPOPO NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE XXI W

                                                                           Centrum Edukacji Lokalnej

 zgodnie z:

  • Ustawą z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
  • Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustaw – kodeks rodzinny i opiekuńczy

 Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Hipopo Niepubliczne Przedszkole XXI w Centrum Edukacji Przedszkolnej  wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

Standard 1 –  Placówka opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
  2. Procedury reagowania na krzywdzenie.
  3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
  4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.
  6. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
  7. Ochrony wizerunku i danych osobowych.
  8. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

Standard 2 – Placówka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, szkoli personel ze Standardów.

Standard 3 – Placówka wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całej społeczności przedszkolnej. Wyznacza osoby odpowiedzialne za przyjcie zgłoszenia o krzywdzeniu małoletnich. Placówka udostępnia dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

Standard 4 – Placówka raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem,  i rodzicami.

                                                                                        Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

  1. zwrócenie uwagi personelu Przedszkola, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;
  2. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli przedszkola w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
  3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
  4. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
  5. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  6. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.

                                                                                    Rozdział 2

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” 

  1. Dyrektorzy są osobami odpowiedzialnymi za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
  2. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1, nauczyciel – wychowawca, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog lub psycholog.
  3. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
  4. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.

                                                                                           Rozdział 3

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.

 Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.

  1. Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  2. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  3. Niedozwolone jest w szczególności:
  1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
  2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
  3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
  4. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
  5. stosowanie zastraszania i gróźb;
  6. utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
  7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

                                                                                  Rozdział 4

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego opracowywany jest plan wsparcia, którego celem jest przede wszystkim:

  1. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
  2. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
  3. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
  4. objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola i pomocą specjalistyczną poza przedszkolem, jeśli zaistnieje taka konieczność.
  5. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
  6. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
  7. Zadania pracowników przedszkola wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem przedszkola.
  8. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.

                                                                                     Rozdział 5

Zasady i sposób udostępniania małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola i zobowiązani do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami).

  1. Niniejsze Standardy znajdują się na stronie internetowej przedszkola pod adresem hipopo.pl
  2. Raz na dwa lata monitoruje się poziom realizacji Standardów, a w razie konieczności ewaluuje się zapisy Standardów.

                                                                                      Rozdział 6

Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standardów następuje poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną i zamieszczeniem na stronie www.hipopo.pl.
  3. Przedszkole dysponuje danymi lokalnych i ogólnopolskich instytucji oraz organów, które zajmują się wsparciem osób pokrzywdzonych:

Fundacja Centrum Praw Dziecka – 22 6222517

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 800 120 226

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12

Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu emocjonalnego 800 70 22 22

Telefon Nadziei dla kobiet w ciąży i matek w trudnej sytuacji życiowej 800 112 800

Zespół Interdyscyplinarny ds./Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Dzielnicy Ursus m. ST. Warszawa 22 478 41 11

Całodobowy telefon dla Ofiar i Sprawców Przemocy Seksualnej 22 828 11 12

Telefon zaufania dla Osób doświadczających przemocy 600 070 717

Telefon zaufania dla Osób Dorosłych w kryzysie emocjonalnym 116 123

Warszawski Ośrodek Interwencji Kryzysowej 514 202 619   HI