Standardy Ochrony Małoletnich
tekst
Standardy Ochrony Małoletnich
podstawowe procedury postępowania w
HIPOPO NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLE XXI W
Centrum Edukacji Lokalnej
zgodnie z:
- Ustawą z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
- Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustaw – kodeks rodzinny i opiekuńczy
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Hipopo Niepubliczne Przedszkole XXI w Centrum Edukacji Przedszkolnej wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Standard 1 – Placówka opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
- Procedury reagowania na krzywdzenie.
- Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
- Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
- Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.
- Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
- Ochrony wizerunku i danych osobowych.
- Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Placówka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, szkoli personel ze Standardów.
Standard 3 – Placówka wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całej społeczności przedszkolnej. Wyznacza osoby odpowiedzialne za przyjcie zgłoszenia o krzywdzeniu małoletnich. Placówka udostępnia dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – Placówka raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, i rodzicami.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
- zwrócenie uwagi personelu Przedszkola, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;
- określenie zakresu obowiązków przedstawicieli przedszkola w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
- wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
- wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
- Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
Rozdział 2
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
- Dyrektorzy są osobami odpowiedzialnymi za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
- Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1, nauczyciel – wychowawca, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog lub psycholog.
- W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
- W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
Rozdział 3
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
- Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
- Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Niedozwolone jest w szczególności:
- stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
- używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
- upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
- zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
- stosowanie zastraszania i gróźb;
- utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
- udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
Rozdział 4
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego opracowywany jest plan wsparcia, którego celem jest przede wszystkim:
- zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
- współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
- diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
- objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola i pomocą specjalistyczną poza przedszkolem, jeśli zaistnieje taka konieczność.
- W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
- Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
- Zadania pracowników przedszkola wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem przedszkola.
- Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.
Rozdział 5
Zasady i sposób udostępniania małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów
Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola i zobowiązani do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami).
- Niniejsze Standardy znajdują się na stronie internetowej przedszkola pod adresem hipopo.pl
- Raz na dwa lata monitoruje się poziom realizacji Standardów, a w razie konieczności ewaluuje się zapisy Standardów.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie Standardów następuje poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną i zamieszczeniem na stronie www.hipopo.pl.
- Przedszkole dysponuje danymi lokalnych i ogólnopolskich instytucji oraz organów, które zajmują się wsparciem osób pokrzywdzonych:
Fundacja Centrum Praw Dziecka – 22 6222517
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 800 120 226
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu emocjonalnego 800 70 22 22
Telefon Nadziei dla kobiet w ciąży i matek w trudnej sytuacji życiowej 800 112 800
Zespół Interdyscyplinarny ds./Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Dzielnicy Ursus m. ST. Warszawa 22 478 41 11
Całodobowy telefon dla Ofiar i Sprawców Przemocy Seksualnej 22 828 11 12
Telefon zaufania dla Osób doświadczających przemocy 600 070 717
Telefon zaufania dla Osób Dorosłych w kryzysie emocjonalnym 116 123
Warszawski Ośrodek Interwencji Kryzysowej 514 202 619 H
Polityka prywatności
Od 25 maja 2018 obowiązują unijne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i ich przetwarzania – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.- tzw. RODO).
Na podstawie art.13 ust. 1 i 2 RODO wskazuję, że:
Administratorem danych osobowych jest organ prowadzący przedszkole: Hipopo Niepubliczne Przedszkole XXI w. Centrum Edukacji Lokalnej – Monika Rembowska i Urszula Sławek.
Dane kontaktowe: ul. Dzieci Warszawy 27 a, 02-495 Warszawa, adres e-mail: kontakt@hipopo.pl
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne w celach przekazania ofert marketingowych. W przypadku niepodania danych osobowych nie będzie możliwe otrzymania informacji marketingowych drogą mailową, bądź telefoniczną. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu określonym powyżej (przekazania ofert marketingowych).
Państwa dane osobowe mogą być udostępniane upoważnionym pracownikom Administratora – wyłącznie w zakresie i na czas, jaki jest niezbędny do realizacji celu przetwarzania danych.
Dane udostępniane przez Panią/Pana nie będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim. Odbiorcami danych będą tylko instytucje upoważnione z mocy prawa.
Dane udostępniane przez Panią/Pana nie będą podlegały profilowaniu.
Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowej.
Ma Pani/Pan prawo do dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia ich przetwarzania lub usunięcia.
Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania a więc przez czas współpracy z Administratorem oraz do 6 lat po zakończeniu współpracy (okres przedawnienia roszczeń)
Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do treści danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania danych jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Mają Państwo prawo żądać od Administratora:
a) udzielenia informacji o działaniach podjętych przez Administratora w związku z wykonywaniem praw,
b) potwierdzenia czy Administrator przetwarza dane osobowe ich dotyczące oraz w jakim celu,
c) przekazania danych osobowych celem przesłania innemu administratorowi bądź żądania przekazania danych bezpośrednio innemu administratorowi,
d) wydania kopii przetwarzanych danych osobowych w wybranej formie za stosowną opłatą pobieraną przez Administratora i zależną od wybranego nośnika danych i objętości danych osobowych.
Mają Państwo prawo do zwrócenia się do sądu o udzielenie ochrony prawnej, w szczególności do wytoczenia przeciwko Administratorowi bądź innemu podmiotowi przetwarzającemu dane osobowe powództwa o zaprzestanie naruszenia dóbr osobistych lub o odszkodowanie, jeśli niezgodne z prawem.
Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych nie ma wpływu na przetwarzanie dokonane przed cofnięciem zgody.
Standardy Ochrony Małoletnich
podstawowe procedury postępowania w
|
Hipopo Niepubliczne Przedszkole XXI w Centrum Edukacji Lokalnej |
zgodnie z:
- Ustawą z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
- Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustaw – kodeks rodzinny i opiekuńczy
Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Hipopo Niepubliczne Przedszkole XXI w Centrum Edukacji Przedszkolnej wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Standard 1 – Placówka opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
- Procedury reagowania na krzywdzenie.
- Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
- Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
- Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.
- Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
- Ochrony wizerunku i danych osobowych.
- Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Placówka stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, szkoli personel ze Standardów.
Standard 3 – Placówka wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całej społeczności przedszkolnej. Wyznacza osoby odpowiedzialne za przyjcie zgłoszenia o krzywdzeniu małoletnich. Placówka udostępnia dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – Placówka raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, i rodzicami.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
- zwrócenie uwagi personelu Przedszkola, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;
- określenie zakresu obowiązków przedstawicieli przedszkola w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
- wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
- wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
- Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
Rozdział 2
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
- Dyrektorzy są osobami odpowiedzialnymi za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
- Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1, nauczyciel – wychowawca, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog lub psycholog.
- W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
- W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
Rozdział 3
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
- Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
- Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Niedozwolone jest w szczególności:
- stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
- używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
- upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
- zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
- stosowanie zastraszania i gróźb;
- utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
- udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.
Rozdział 4
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego opracowywany jest plan wsparcia, którego celem jest przede wszystkim:
- zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
- współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
- diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
- objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie przedszkola i pomocą specjalistyczną poza przedszkolem, jeśli zaistnieje taka konieczność.
- W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
- Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
- Zadania pracowników przedszkola wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem przedszkola.
- Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.
Rozdział 5
Zasady i sposób udostępniania małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów
Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola i zobowiązani do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami).
- Niniejsze Standardy znajdują się na stronie internetowej przedszkola pod adresem hipopo.pl
- Raz na dwa lata monitoruje się poziom realizacji Standardów, a w razie konieczności ewaluuje się zapisy Standardów.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
- Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie Standardów następuje poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną i zamieszczeniem na stronie www.hipopo.pl.
- Przedszkole dysponuje danymi lokalnych i ogólnopolskich instytucji oraz organów, które zajmują się wsparciem osób pokrzywdzonych:
Fundacja Centrum Praw Dziecka – 22 6222517
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 800 120 226
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu emocjonalnego 800 70 22 22
Telefon Nadziei dla kobiet w ciąży i matek w trudnej sytuacji życiowej 800 112 800
Zespół Interdyscyplinarny ds./Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie dla Dzielnicy Ursus m. ST. Warszawa 22 478 41 11
Całodobowy telefon dla Ofiar i Sprawców Przemocy Seksualnej 22 828 11 12
Telefon zaufania dla Osób doświadczających przemocy 600 070 717
Telefon zaufania dla Osób Dorosłych w kryzysie emocjonalnym 116 123
Warszawski Ośrodek Interwencji Kryzysowej 514 202 619